SÍNDROME DEL TÚNEL CARPIÀ

Què és la síndrome del túnel carpià?

La síndrome del túnel carpià (STC) és una condició que passa quan hi ha un augment de la pressió sobre el nervi mitjà al canell. El nervi mitjà controla els músculs i la sensació a la mà. L'ús excessiu i inflamació en els lligaments al canell podria ser una causa de la pressió.

Què augmenta el risc de la síndrome del túnel carpià?
Activitats que requereixen moviments vigorosos o repetitius del canell i mà

Lesió prèvia del canell

embaràs

Condicions mèdiques com diabetis, artritis, i hipotiroïdisme

Obesitat
Quins són els signes i símptomes de la síndrome de túnel carpià?
Dolor sord, agut i punxant a la mà

Sensació de entumiment, formigueig o ardor al dit polze, índex i mig

Dolor al braç que s'estén fins a l'espatlla

Debilitat a la mà

Inflamació a la mà
Com es diagnostica la síndrome del túnel carpià?

El metge examinarà la mà i el braç i et consultarà sobre el temps que has patit els símptomes i del que els ha augmentat. A partir del diagnòstic realitzat, es podrien necessitar qualsevol de les següents proves:

Proves de compressió nerviosa

Consisteix a donar cops lleugers, estrènyer, pressionar i moure el canell de diferents maneres. Aquestes senzilles proves es fan servir per buscar pressió en el nervi
Raigs X

S'usa aquesta prova per veure els ossos del canell i mà i per trobar la causa dels símptomes
Estudis electrodiagnósticos

Els estudis electrodiagnósticos poden incloure estudis de conducció nerviosa i electromiografia. Aquests estudis avaluen el funcionament dels nervis. Aquestes proves servirien per aprendre més sobre la condició del síndorme i decidir com tractar els seus símptomes.
Imatge per ressonància magnètica (IRM)

Aquest escàner utilitza un sistema informàtic i uns poderosos imants per prendre imatges del canell i de la mà. La IRM podria confirmaria si es pateix la síndrome del túnel carpià.
Com es tracta la síndrome del túnel carpià?

En alguns casos, el STC pot desaparèixer sense tractament. En altres casos, es pot necessitar una o més de les següents opcions:

Medicament antiinflamatori no esteroïdal (AINE)

Aquests medicaments redueixen la inflamació i el dolor. Els AINE estan disponibles sense recepta mèdica.
esteroides

Els esteroides es administres a través d'una injecció, que ajuda a reduir el dolor i la inflamació
Estimulació elèctrica transcutània del nervi

Aquest tractament utilitza impulsos elèctrics lleus per ajudar a reduir el dolor al canell
Cirurgia

La descompressió del túnel carpià és una cirurgia per eliminar la pressió sobre el nervi mitjà al canell
Quins són els riscos de la síndrome del túnel carpià?

Les injeccions d'esteroides podrien danyar el nervi mitjà i els teixits circumdants. És possible que es necessiti més d'1 injecció d'esteroides per reduir el dolor. (Encara després del tractament, els símptomes poden no desaparèixer o podrien reaparèixer).

El STC podria empitjorar amb el temps si no es tracta. El dolor, adormiment, sensació de formigueig o cremor podria empitjorar i durar més temps. Es podrien debilitar encara més la mà i canell i arribar a sofrir la pèrdua de sensació o moviment (paràlisi) a la mà.

Com es poden rebaixar els símptomes?

utilitzant gel

El gel ajuda a reduir la inflamació i el dolor al canell. El gel també podria ajudar a prevenir dany al teixit. Utilitza una compresa de gel o posa gel picat en una bossa de plàstic. Cobreix la compresa de gel amb una tovallola i col·loca sobre el teu canell durant 15 a 20 minuts
Descansant les mans

Permet que les teves mans descansin, quan estiguis fent moviments repetitius. Suspèn la teva activitat quan sentis dolor al canell i realitza suaument un massatge al teu canell i mà
Teràpia física i ocupacional

Un terapeuta físic et pot mostrar diferents maneres de realitzar exercicis i enfortir la teva nina. Et demostrarà maneres segures d'utilitzar el teu canell mentre realitzes les teves activitats usuals
Utilitza una fèrula per a la nina

La fèrula manté el canell recta o en una posició lleugerament flexionada. Una fèrula redueix la pressió en el nervi mitjà i d'aquesta manera descansa canell.
Quan cal consultar al metge?

Consulta amb el metge si:

Els teus símptomes empitjoren
S'afebleix tant la mà i els dits que no pots agafar, agafar, prémer o aixecar objectes
Si tens preguntes o inquietuds sobre la teva condició o cura

Quan necessito aconseguir atenció mèdica immediata?

Si sobtadament perds la sensibilitat a la mà o dits i no pots moure
Si sobtadament la mà canvia de color